top of page

GLUTENFRITT  BLOGGINLÄGG

HAR DU RÅKAT FÅ I DIG GLUTEN?

Uppdaterat: 6 feb. 2023


Här kommer 19 tips på vad du kan gör om du har celiaki och råkat få i dig gluten.


HUSMORSTIPS OCH EN CHECKLISTA


Frågor som ofta dyker upp i forumen på Facebook när någon med celiaki råkat få i sig gluten är:

- Vad kan jag göra för att få bort mina fruktansvärda magkramper?

- Hur kan jag påskynda läkningen?

Nedan kan du läsa husmorstipsen som jag samlat ihop från medlemmar i forumen och länkar till bra sidor. Jag har även skrivit lite om mina egna erfarenheter och längst ner hittar du även till en Checklista ifall du blivit sjuk av maten du ätit ute eller köpt i butik.



Notera! Tipsen är inte är till för att man ska använda sig av dem systematiskt för att kunna fuska med gluten då och då! Oavsett tipsen nedan så tar tarmen skada och man ska därför självklart hålla en strikt glutenfri kost. Ibland kan dock olyckan vara framme och då kan tipsen eventuellt lindra en del.


Har du fått i dig gluten? - Husmorstips

Bild lånad av Wix


När jag råkat få i mig gluten av misstag

Tidigare har jag inte klarat av att äta förrän illamåendet gått över och då har jag bara varit sugen på kokt ris som toppats med mjölkfritt smör, skivade bananer och kokt skinka. Efter några olika försök att lindra smärtan på olika sätt så har jag upptäckt att okryddade nachos eller en koltablett och mineralvatten hjälper mig. Då klarar jag av att äta vanlig mat efteråt men även om det är gott med såser och grytor, så har jag försökt att äta så rent som möjligt för att ge tarmarna en snabbare chans att återfå balans igen. Förutom det har jag ätit tabletter för tarmfloran och uteslutit mejeriprodukter.

Nu tål jag inte mejeriprodukter i vanliga fall heller men om man äter mjölkprodukter är det bra att i alla fall gå över till laktosfria produkter eftersom enzymet laktas (som bryter ner laktos) minskas när man intagit gluten och har celiaki. Det kallas sekundär laktas.


Däremot klarar jag mig inte från allt det andra som tillhör...blåsor i munnen, hjärntrötthet, andfåddhet osv.


Fler husmorstips


Eftersom vi alla reagerar olika när vi råkat få i oss gluten och det inte finns någon medicin för celiaki, så har de flesta av oss försökt hitta något sätt att lindra exvis smärtan som oftast uppstår. Så det finns många tips och råd att få som självklart fungerar olika för alla eller inte alls.


Så här kommer nu fler husmorstips från medlemmar i celiaki-forum, som jag hoppas kan hjälpa.




Har du fått i dig gluten? - Husmorstips

Vad kan jag göra för att få bort mina fruktansvärda magkramper?

- Äpple kan få bort magsmärtorna. Ät lite i taget! En del tycker det fungerar bättre om de river äpplet.

- Aktivt kol, nachos utan kryddblandning, majskrokar eller ostbågar kan ta bort den värsta magsmärtan när man fått i sig gluten.


- Silicea gel (kiselgel)

- Kamomillte och pepparmintte kan lindra

- Samarin kan lindra

- Kolsyrat mineralvatten

- En värmekudde på magen kan också lindra. Om du inte klarar vetekudde p.g.a allergi finns det kuddar fyllda med ris eller körsbärskärnor istället. En del har sytt sina egna eller använt barn-örngott som de fyllt med grötris.


Hur kan jag påskynda läkningen?

- Håll dig till laktosfritt eller undvik helst mjölkprodukter överhuvudtaget eftersom tarmarna blivit inflammerade. Här är ett urklipp från Vårdguiden under rubriken "Tillfällig laktosintolerans":

- Håll dig ifrån för mycket fibrer som nötter, havre, Proviva mm eftersom tarmarna redan jobbar på övertid. Apropå Proviva kan det vara bra att veta att den inte räknas som glutenfri då den inte är gjord på ren havre. Du kan läsa mer på Provivas sida om deras produkter. - Drick mycket vätska för att slippa uttorkning oavsett om du blir lös eller hård i magen.


- Om du är trög i magen kan en skiva päron hjälpa dig att få igång magen igen. - Banan smörjer tarmarna.

- Undvik glutenfri vetestärkelse.

- Ät Glutamin och Probiotika, samt undvik socker. Det hjälper tarmarna att snabbare återfå balans.



Har du tips du vill dela med dig av? Skriv gärna och berätta i kommentarsfältet.




CHECKLISTA


Har du blivit sjuk av maten du ätit ute eller köpt i butik?

Svenska Celiakiförbundet har tagit fram en bra checklista till dig som du kan ladda ner. Här står det hur du kan göra om du råkat få i dig gluten på exvis en restaurang.



Hur märker du att du fått i dig gluten?


Det är även många som undrar hur andra reagerar och många fler som inte har någon förståelse för vad gluten kan ge för symtom. Så jag har skrivit ett inlägg där jag delar andras berättelser om hur de märker att de fått i sig gluten.


<aw.bloglovin.om/blog/14403833/?claim=b5529mk42u7">Följ min blogg med Bloglovin</

0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


Välkommen till min glutenfria blogg!

 

Här hittar du mina:

Virginia Küst

 

OM MIG

 

Jag har sedan barnsben älskat att baka och fått lov att utveckla mig och experimentera mig fram till nya recept på egen hand. På den tiden var det med gluten och jag ville så gärna gå en konditorutbildning. Den tanken fick jag tyvärr slå ifrån mig eftersom jag hade eksem och de sade att chansen var stor att jag skulle bli sämre. Så jag fortsatte mina experiment och tränade på mina färdigheter på hemmaplan istället.

 

Det var först när jag blev äldre som en helt ny värld öppnade sig. Min systerdotter fick nämligen celiaki och senare upptäckte jag att även jag behövde gå över till glutenfritt. Det var ingen lätt match men det var då jag upptäckte att mitt driv och nyfikenhet verkligen kom till någon nytta.

Det var helt hopplöst att hitta recept så att mina systerbarn kunde få baka tillsammans med mig. Så jag experimenterade mycket och lyckades till slut ta fram ett flertal recept som de ville baka.

Mina nyckelord som jag fortfarande håller fast vid är att man ska känna igen sig när man när man helt plötsligt behöver baka glutenfritt istället för med gluten, att man ska få behålla smaken och konsistensen och att bakverken ska kunna ligga framme på kakfatet lika länge som bakverk med gluten, utan att de blir torra.

Jag undviker helst att tillsätta fiberhusk, xantan eller guarnkärnmjöl eftersom jag har svårt för konsistenser som påminner mig om tvättsvamp eller ger bismak. Då använder jag hellre andra ingredienser som hjälper mig att få rätt konsistens, saftighet och smak på bakverken. Det kan t.e.x vara kokt potatis och äppelcidervinäger. Oftast använder jag mig av färdiga mjölmixer för att det är behändigt och det kan vara både med och utan vetestärkelse.


Eftersom vi har intoleranser och allergier i släkten, utöver celiaki, så brukar jag även ta fram recept utan laktos, mjölkprotein, nötter och mandel. Du kan ersätta de mjölkfria recepten med vanlig mjölk.

Tidigare var jag en glutendetektiv på ständig spaning. Jag brann för frågan så mycket att jag senare tog mig an utmaningen som Arbetande ordförande på Celiakiföreningen i Stockholms län och Projektledare för Sveriges största glutenfria matmässa "Mat för livet" 2018-2019. Under 2019  sökte jag mig även till Hela Sverige bakar, där jag kom vidare till finalen inför uttagningen.

2020 flyttade jag tillbaka till Göteborg och tog uppdrag som konsult inom fordonsbranschen igen. Så nu håller jag mig mestadels till att baka och utveckla recept i mitt kök när jag får en stund över. Släkt, vänner och kollegor får självklart både provsmaka experimentbak och njuta av gofika.

KONTAKT

 

E-mail: virginia@kustenarklar.se

 

UTMÄRKELSER

År 2016 fick jag SCUF-gaffeln och 2017 blev jag utsedd till en av Sveriges bästa glutenfria bakbloggare.i Svenska Celiakiförbundets medlemstidning.​

SCUF-gafffeln 2016

SOCIALA MEDIER

  • YouTube - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • Pinterest - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle

MIN FACEBOOKGRUPP

Celiaki från kust till kust

Här träffas privatpersoner, bloggare och företagare som delar tips, recept och erbjudanden. Välkommen du också!

  • Facebook - Grey Circle
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Pinterest
  • LinkedIn
bottom of page